torsdag den 18. marts 2010

Hov, du har pyjamas på

"Hmm mmm, ja sikkert og jeg hedder Karl Børge!" Noget i den stil var min første tanke, da 6-årige Thea (missionærbarnet, som jeg underviser) stille og roligt kom og fortalte, at der stod en zebra udenfor.

Ikke sådan at overbevise
Jeg stod ude i køkkenet og var ved at hjælpe med at stille det sidste an til morgenmaden sammen med BDM's volontører fra Kipili, Simone og Helene. Vi blev bare ved med det, vi var i gang med, for nåe ja som om, der står jo helt sikkert en zebra udenfor - Thea, den kan du altså ikke få os til at hoppe på, og da slet ikke når du siger det i en tone, som du hjemme i Danmark ville bruge til at sige, at der går en kat udenfor :)

Morgenmadstilskuere
Men vi var ikke de eneste på vores missionærkonference, der skulle bildes sådan noget vrøvl ind. Hun fortsatte rundt til nogle af missionærerne, og nogle af dem var godtroende eller overbærende eller hvad det var. I hvert fald gik nogle af dem med hende ud, og da de kom tilbage og pludselig også snakkede om en hest med nattøj på, blev vi nødt til at gå ud for at se, om de var blevet skøre eller stadig havde en masse søvn i øjnene eller hvad.
Men okay, Thea havde ret - der gik en zebra og græssede lige uden for det guest house, vi boede i! Vi fik den at se på meget tæt hold. Hvis vi stod 4 m fra den, stod vi i hvert fald ikke længere væk.
Den er et virkelig fascinerende dyr med dens skarpt markerede striber over alt, opdager man, når man kommer til at stå så tæt på og studere den.

Ikke noget specielt?!
Men hvis det var mig, der havde opdaget, at den stod udenfor, ville jeg nok ikke have valgt at fortælle det til de andre så stille og roligt og nærmest bare som sådan en slags sidebemærkning om en meget normal ting, som Thea gjorde.
DER GÅR EN ZEBRA UDENFOR!!! - sådan ville jeg nok have valgt at komme springende ind og fortalt det :) Men okay, jeg kan bare konstatere og bekræfte, at Thea har boet i Afrika i længere tid, end jeg har :)

Abevækkeur :)
Vi sov neden under abernes legeplads. I hvert fald blev vi vækket ved lyden af aber, der syntes det var sjovt at bruge taget som rutschebane for så at lande ude i træerne :) Det larmer faktisk en hel del kan jeg lige informere om til dem, der ikke har prøvet at sove under en abelegeplads - men ret sjovt at se på, når der pludselig kommer en abe flyvende udenfor vinduet og lander i træerne :)

Så noget af Tanzanias dyreliv kan også opleves uden at tage i nationalparkerne :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar